کی از سوسک می ترسه؟

by

تو محافل مردونه وقتی مردی رو به جهت ترس از زنش یا بهتر بگیم زن ذلیلی مورد تمسخر قرار میدن معمولن این جمله زیاد شنیده میشه که «مردها از زنها میترس و زنها از سوسک» و معمولن هم زنها میگن که ما چندشمون میشه ولی نمی ترسیم.

من میخوام امروز ثابت کنم که زنها اگر هم ترسو بودن در طول زمان(حداقل این 30 سال گذشته) از خیلی امثال ما مردها شجاع تر شدن. اثباتش کار چندان سختی نیست.

اجاز بدید از کوچه و خیابون شروع کنم. اوایل انقلاب و کمیته رو به یاد بیارید، زمانی که به راحتی میشه اون رو در قالب بخشهایی از فیلم پرسپولیس دید. بیشترین بگیر و ببند ها در بین زنها بود. به لباسشون گیر میدادن به موهاشون و خیلی چیزهای دیگه ولی خوب به گذشت زمان دقت کنید. دقت کنید که چطور مد رو در اختیار گرفتن تا انواع و اقسام مانتوها رو روسری ها رو درست کنن که هر کدوم به شکلی توجیه می شد و امروز که کمیته خودش رو در قالب گشت ارشاد در سطح شهر نشون میده(این قسمت رو داشته باشید باهاش کار دارم).

کمی بریم تو مجامع خصوصی تر؛ خونه ها. قدیمتر زن رو از دختر به وسیله ابروی برداشته و این طور نمادها شناسایی می کردن، اگر خاطرتون باشه حتمن دیدید که چطور یواشکی میرن زیر ابرو ور میدارن تا جلوی تفکر پدر خودشون بایستن و بگم چی رو چطور دوست دارن و می پسندن.

نگاهی به باشگاه های ورزشی بکنید. آیا در 25 سال پیش تعداد ورزشگاه ها و استخرها و … برای زنها بیشتر بود یا امروز؟ در 15 سال پیش دختران ما بیشتر تو رشته های ورزشی به شکل قهرمانی ظاهر میشدن یا امروز؟ امروز کا به جایی رسیده که با فشار از مسئولین میخوان تا لباس شنای اسلامی رو به مراجع نشون داده و از اونها برای شرکت در مجامع بین المللی ورزشی فتوا بگیرن. امروز تیم ملی جودو دختران در آستانه شرکت در مسابقات جهانی هست و اولین تیم بولینگ دختران هم اعزام شد. امروز تیم ملی بسکتبال دختران نه تنها از حضور تو مجامع جهانی ترسی نداره بلکه با شجاعت اعلام میکنه که ما از پیش باخته نیستیم. دختران اسکواش باز ما به شدت در پی کسب اجازه برای شرکت در مسابقات هستن.

به یاد بیار جایی رو که گفتم باهاش کار دارم، با مثالهای بالا نشون دادم که دختران با شجاعت هر چه بیشتر با همه محدودیت ها بر خورد کردن و امروز تو دنیا حرفهایی برای گفتن دارن، حالا گشت ارشادی رو به یاد بیارید که برای ارشاد دختران خود رو مسلح به سلاح کمری و اسپری فلفل و باتوم کرده! آیا اینها ابزار ارشاد هست یا ترساندن دزد و قاتل و …. آری! امروز دیگر کسی از کمیته نمیترسه که مسلح بودن کمیته امروزی به انواع سلاح سرد و گرم نشون از ترس اونها از رشد دختران ما داره. امروز دیگه این دختران و زنان ما نیستن که میترسن.

آنها نه تنها نمیترسن بلکه به من و شما هم یاد میدن که هیچ چیزی با غرغر کردن تغیر نمیکنه و شجاعانه برای تغییری که میخوان در جامعه بدن اقدام میکنن

امیر رشیدی

9 پاسخ to “کی از سوسک می ترسه؟”

  1. سیاوش Says:

    اخیراً هم که گشت محترم ارشاد خریدهای خانومها رو تو معرض دید همه چک کرده!

  2. محمد Says:

    خيلي خوب اصلا معني ترس چي ترس از كي؟

  3. تهمینه Says:

    ببینید این مسائل که شما می گویید کاملا درست است. بعضی موقع ها تعجب می کنم که خانوم ها چه صبری دارند چه جسارتی چه پشتکاری که با وجود این همه محدودیت هنوز در میدان حضور دارند اما اساسا نفهمیدم این حرفها چه ربطی به ترسیدن از سوسک دارد؟! بنده دوستانی دارم که اصلا با سوسک مشکلی ندارند اما اگر این موجود محترم از فاصله ی دو متری من در حال قدم زدن باشد جیغم به هوا می رود! قبلا خیلی راجع به این موضوع فکر کردم و بعد از ساعت ها مکاشفه و تفکر به این نتیجه رسیدم که چون سوسکها موجودات خنگی هستند اساسا نمی شود با آنها مذاکره منطقی کرد!

  4. آرش اقبالی Says:

    راستش رو بخوایی منم از سوسک می ترسم، یعنی چندشم میشه

  5. سیاوش Says:

    البته باید نویسنده محترم من رو ببخشه که اینو می نویسم:
    من فکر می کنم منظور از عبارت «کی از سوسک می ترسه؟» اشاره به صورت و معنای ظاهری اون نداره. بلکه دلالت معناییش به چیزی برمیگرده که تو متن وجود داره. یعنی لفظ سوسک اشاره داره به اون چیزی که تصور میشه زن ازش میترسه. حالا این سوسک میتونه مثلاً گشت ارشاد یا هر چیز دیگه معنا بشه.
    این برداشت من بود.

  6. جمشید آیین دار Says:

    خیلی خوب از اطلاعی که در رابطه با ورزش بانوان دادی ، معتقدم بیشتر از این ها بزرگنمایی بشه
    تنیس بانوان رو هم من اضافه می کنم ، اگر اشتباه نکنم خانم مدونا نجاری از ارومیه قهرمان کشور هستند ، واقعا اگر گذشت زمان رو در نظر بگیریم با همه سختی ها همیشه زنان پیشتاز نو آوری بوده اند .

  7. امیر رشیدی Says:

    من دو روز دسترسی به نت نداشتم، ببین چه خبر شده. (;
    سیاوش راست گفت.

    منظورم از سوسک خود سوسک نبود. اونهایی که تو مثال آوردم رو سوسک مدونم که البته کسی از سوسک نمیترسه بلکه چندشش میشه و نمیشه با هاش حرف زد چون اصولن حرف بلد نیست بزنه.

  8. bita Says:

    سلام
    گويند كه سنگ لعل شود در مقام صبر آري شود و ليك به خون جگر شود
    خوب زنها تو اين فرهنگ خيلي زود با معني صبر آشنا ميشن يعني اين دادن آشنايي با صبر به فرزند دختر جرء لاينفك فرهنگ تربيتي ما هست… اما اين صبور بودن با معني اون در لغت عرب متفاوته . در ادبيات عرب صبور بودن يا صبر يعني اجازه مرور زمان را بدهي تا كاري كه درست شروع شده درست به خاتمه برسد.. صبوري كه زن ايراني ياد ميگيره در لغت عرب معني تحمل ميده تو لغت عرب تحمل يعني گذرزمان با هر مشقتي براي خواسته ديگران …. پس بهتره بگيم زنان ايراني تحمل زيادي دارن…. و از كودكي ياد ميگيرن كه همه زورها رو تحمل كنن…. درسته كه ميگن طاقت زنها از مردان بيشتره اما اين دليل نميشه كه ظلمي رو بپذيره… دختر خواهر يكساله من به راحتي پسر اون خواهرم رو كه حدود يكسال بزرگتره رو كتك ميزنه و اسباب بازيهاشو ازش ميگيره اما همه ما ميدونيم 10 سال ديگه چي سر اين دوتا مياد … تو اين بازي فقط جامعه و مذهب مقصر نيست همه ما مقصريم….

  9. negar Says:

    با داستان آدم و حوا چقدر آشنایی؟ شاید بدونی که انسانها از هر فرغه و دینی یک دید بخصوصی در مورد آفرینش انسانها دارند و «آدم و حوا»، که آشنایانی قدیمی برای همه ما هستند. شنیدیم آنها سیبی را بی اجازه خداوند خوردند و از بهشت بیرون رانده شدند، معمولن این گناه را بر دوش حوا می بینیم.(( قدرت زن از همان اول آفرینش و پیروزی اش بر مردان، هنوز که هنوز است کاملن قابل ملاحظه است.))

بیان دیدگاه